WIE IS WAAR?

S & S boten in den vreemde

WERVELWIND een rondje Atlantische Oceaan

Het eerste deel van de reis van Wervelwind met mijn drie zonen is nu echt afgesloten en nummer twee reist vandaag af uit de Caribian! De reis begon op 1 oktober in Muiden en de aankomst op het Spaanse water in Curaçao was net voor de kerst. Het eerste deel werd gekenmerkt door koud, nat weer en vier stormen, waarvan de laatste voor de kust van Marocco niet eens zoveel wind, 40 kts, maar een nare hoge golfslag -lagerwal van de Atlantische Oceaan-! Een ander jacht met een gezin met kleine kinderen maakte water en de opvarenden waren maar al te blij met het 'bijstaan' van onze jongens tot ze veilig in de haven waren!
De tocht voerde via zuid Engeland, noord Spanje, Lissabon, de Canarische eilanden naar de Kaap Verdische eilanden, waarvanovergestoken werd naar St. Maarten. Op de golf van Biskaje sneuvelden twee voorzeilen en een paar leuvers van het grootzeil. Een tweetal electrische storingen en de aandrijving door de autopilot zorgden onderweg voor de nodige hoofdpijn. De overtocht over de Oceaan van zo'n 2200 mijl verliep daarentegen uiterst soepel en snel; met af en toe een dagje geen of weinig wind toch nog in iets meer dan 15 dagen! Op de bovenwindse eilanden kwam het op de Kaap Verdische eilanden begonnen vacantie gevoel pas echt los en er werd volop genoten van de biertjes in de prachtige, stille baaien van de British Virgin Islands. De jongens waren zeer overtuigd van hoe sterk en solide Wervelwind bleek te zijn en hebben me dat menig maal toevertrouwd!
De reis voert verder in etappes via de Bahama's, Chesapeake Bay naar New York en de long Island Sound. Van daaruit plannen we de terugtocht via de noordelijke route naar Europa ergens aan het eind van de zomervacantie. Ik zal zelf weer deze tweede 'helft' voor mijn rekening nemen, bijgestaan door liefhebbers die een etappe mee willen varen!?
Stacks Image 123

ELLINOR

2016 - Naar de Mediterranee
De Ellinor heeft afgelopen winter in Albufeira gelegen, samen met de Nimrod. Zo hebben we onze eigen S&S club in den vreemde. Half juni kiezen we weer het ruime sop en vertrekken we richting Mediterranee met als volgende thuishaven Valencia.

2012 -
Een rondje Atlantische Eilanden
De Ellinor is twee weken eerder vertrokken als de Wervelwind en heeft een heel wat rustigere overtocht gehad, variërend van windstilte met mist tot ook hier wel periodes met 35+ knopen wind, maar niet te vergelijken met wat de de jongens hierboven hebben moeten doorstaan. De eerste stap ging naar Falmouth, daarna door naar Noord Spanje, alwaar een kleine tankstop gehouden is in Portosin en toen door naar Lissabon. Vanaf daar een stuk rustiger aangedaan en de tijd genomen om uitgebreid Lissabon te verkennen en af te zakken naar de Algarve, waar we onderweg met zeer grote verbazing een spontane giekbreuk mochten ervaren. Aangezien we niet voor een gat te vangen zijn hebben we deze weer in elkaar geklust in Lagos nadat we via DHL een keurig passende aluminium pijp naar Portugal hebben laten transporteren. Op de werf in Lagos was prima apparatuur aanwezig dus in een kleine week probleem opgelost en een giek die sterker is dan ooit, kan zonder problemen weer 40 jaar mee! Hierna de oversteek naar Rabat in Marokko, waar we een week "verwaaid" hebben gelegen zonder wind, maar de haven niet uitkonden vanwege enorme swell afkomstig van 2000 mijl noordelijker op de Atlantische Oceaan (
lees hier verhaal in ZILT magazine over dit avontuur).
Daarna door naar de Canarische Eilanden waar we na Lanzarote en Gran Canaria inmiddels op Tenerife liggen en binnenkort door naar Gomera en La Palma. In april gaan we de oversteek naar de Azoren maken waar we de zomer zullen blijven voor een aantal charters (
nieuwsbrief Swan55) en daarna richting de Scillies en Zuid Engeland waar we een tweede Yachtmaster cursus organiseren, nadat de eerste crusus in de Algarve zeer succesvol is verlopen. Aan het eind van de zomer weer richting Nederland om komende winter een hoop lak-en kluswerk te verrichten om onze grand old lady in het voorjaar 2014 weer als een jonge blom het water op te sturen!

Stacks Image 107

Stacks Image 151

NIMROD
in Albufeira

Het voornemen is om van IJmuiden naar zuid Portugal te varen met de Nimrod en dat te doen in drie etappes, n.l. IJmuiden/ Falmouth, Falmouth/ Lissabon en Lissabon/ Algarve. De bemanning bestaat, wisselend, uit vier man t.w. Rob Snoeks zelf ook een S&S eigenaar, mijn zwager Henri Muis, oud olympisch zeiler Marcel Vermeulen, Bert Dontje en ik zelf, eigenaar en schipper van de Nimrod. Allemaal hebben we ruime ervaring met zeezeilen, de jongste is 56 en de oudste 67jaar. Het is de bedoeling dat Marcel mee vaart tot Falmouth en afgelost wordt door Bert.
Op maandag 19 juni vertrekken wij om 10.40 uur uit IJmuiden richting zuiden. Er is nauwelijks wind dus is het motoren, de zee is rustig waardoor het prettig in-slingeren is, bij dover begint de wind wat aan te trekken en wordt de halfwinder op getuigd. De eerste nacht gaan wij in met een comfortabele ruime wind. De volgende dag gaat het steeds harder waaien en als we uitschieters krijgen van zeven besluiten wij Cowes op Wight aan te lopen. Daar krijgen wij in de loop van de dag een hartelijk welkom van Rosemary Joy ons allen bekend van de uiteen zetting over de J-class bij Holland Jacht Bouw. De komende vijf dagen dat wij op Wight vertoeven, zijn we nog niet van haar af en ze neemt ons overal mee naar toe, van haar museum, de Needles en het Royal zeiljacht Brittannia en een borrel bij haar thuis houden wij goede herinneringen over.
Via Yarmouth gaan we naar Weymouth waar Marcel ons gaat verlaten en waar we het olympisch zeilwater en trainingen kunnen beleven. Gedrieën gaan wij via Dartmouth naar Falmouth waar wij op 27 juni in Pendennis haven aanmeren. Bert komt pas de 29e dus wij hebben alle tijd om de hier afgemeerde J- class jachten te bewonderen. Zowel in de haven als buiten onder zeil is het zeer indrukwekkend. Bert is inmiddels gearriveerd en op zaterdag 30 juni vertrekken wij om 17.15 uur richting Lissabon, nadat we eerst 140 liter diesel uit de bilge hebben gepompt. ( foutje )
In Lissabon was overigens de diesellucht helemaal verdwenen. Ons wachtsysteem is 4uur op 4uur af dit werkte goed, Henri en ik zagen elke dag de zon ondergaan en Rob en Bert zagen hem elke dag opkomen.
We hebben redelijk veel kunnen zeilen op dit traject en de wind varieerde van 3 tot 6 tot Porto hoofdzakelijk hoog aan de wind, daarna waaide de Portugese noord. Na zes etmalen zijn wij op 6 juli om 20.30 uur afgemeerd in Lissabon, de champagne gaat open, klaar voor het derde traject. In Lissabon gaan Rob en Henri terug naar Nederland en komen Wilma en Hanna, onze vrouwen aan boord en vertrekken wij op 10 juli richting Algarve, wij zullen dit hoppend doen en als het leuk is blijven we een aantal dagen in een haventje. Het zijn drie aangename en ontspannen weken geworden. Verse vis kopen voor een habbekrats en zelf grillen. Sesimbra en Sines aan de westkust zijn geweldig en goedkoop, maar ook Vila Real in het zuiden en de ankerplaats Alvor zijn meer dan de moeite waard.
Zes weken zeilen langs deze kusten geef je het " zwitserleven " gevoel.
Vanuit hier zal de volgende bestemming waarschijnlijk Marokko zijn.
Wordt vervolgd.

Stacks Image 98