Sagitta ‘Tjerk Hiddes’

Sagitta 35 is een ontwerp van Olin Stephens, uit 1969, voor de Bianca werf, te Rudkøbing, Denemarken; ze zijn gebouwd tot eind jaren-‘70. Een aanzienlijk aantal is direct na de bouw geïmporteerd in Frankrijk, door Kervilor Vanek, in La Trinité sur Mer; onze boot is daar een van.

Stacks Image 82
Onze Sagitta hebben wij in het voorjaar van 2008 voor het eerste gezien, op internet. De boot lag toen ruim 1,5 jaar op de wal in La Trinité sur Mer, aan de zuidkust van Bretagne. Na een bezoek in augustus en enig heen en weer praten met de eigenaar, (ook) een Sparkman & Stephens adept, hebben we de koop gesloten. Omdat het al oktober was, hebben we onze boot in Bretagne laten overwinteren.
Stacks Image 83
Afgelopen zomer hebben we onze boot te water gelaten. Dat was geen sinecure want de werf waar de boot lag, had alleen bij hoogwater voldoende diep water bij de bootlift. De werf ligt bovendien aan een riviertje en om bij zee te komen is het nodig onder een vaste brug door te varen. De brug biedt alleen voldoende doorvaarthoogte bij laagwater en springtij. En niet elk springtij is voldoende sterk om bij laagwater voor voldoende doorvaarthoogte te zorgen. In het late voorjaar en de zomer van 2009 was steeds maar een van de twee opeenvolgende springtijen daarvoor sterk genoeg. Groot was daarom onze opluchting toen we, met op het oog minder dan twee decimeter ruimte, onder de brug doorvoeren, de open zee tegemoet.
Na enkele dagen schoonmaken en klussen konden we een paar dagtochten maken, naar twee eilandjes voor de kust bij La Trinité: Houat en Belle Isle. We hadden hier al eerder gevaren en we hopen er nog terug te komen. Dit was ook de eerste keer dat we in een Sagitta voeren en het zeilen overtrof mijn verwachtingen. Terwijl wij vanuit een doorgang tussen de rotsen aan de wind de haven op Belle Isle konden bezeilen bleven een paar andere boten die eerst met ons opvoeren langzaam maar zeker achter en zakten weg laar lij.

De volgende etappe was de reis van La Trinité naar Boulogne. De reis zelf hebben we gedaan in vier etmalen zeilen. Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt van twee dagen in Cherbourg. Bij vertrek uit Cherbourg stond NW 7 en opnieuw was ik erg aangenaam verrast over het gedrag van de boot in zeegang.
Stacks Image 84
Van Boulogne zijn we met ons gezin naar de zuidkust van Engeland gezeild. Eerst naar Eastbourne en later Brighton. Op de terugeis hebben we Dover aangedaan. Vanuit Dover zijn we naar Nieuwpoort gevaren en daarna naar Breskens. Later heb ik de boot uit Breskens gehaald en we liggen nu in onze thuishaven aan het IJsselmeer.

Het was een gok om een zeilboot te kopen zonder daarmee te hebben gevaren. Ik had me vooraf rekenschap gegeven van de eisen die ik aan de boot wilde stellen. Ik had me georiënteerd op types boten die daaraan konden voldoen. Informatie van leden van de S&S vereniging heeft daarbij geholpen. Van Ayla was de toestand eenvoudig vast te stellen omdat ze op de wal lag. Bovendien was recent een nieuwe motor geïnstalleerd en de inventaris ruim en van goede kwaliteit. Hoewel alle seinen op groen leken te staan, was het toch een spannende zaak om voor het eerst met deze prachtige boot te zeilen. Mijn ervaring is: comfortabel zeilen met een rustige zeegang en vlot en hoog aan de wind lopen. De boot overtreft mijn verwachtingen!
RapidWeaver Icon

Made in RapidWeaver