SWAEN
Stacks Image 35
Stacks Image 36
Swaen is gebouwd als Dorothé in 1960. Het schip was een promotieschip van de werf Yacht und bootswerft Burmester uit Bremen speciaal gebouwd als wedstrijdschip . Ernst Burmester die een indrukwekkende reputatie had op het gebied van houten jachten in Bremenburg heeft het schip in 1959 door Olin Stephens laten ontwerpen omdat hij een echt snel zeilschip wilde hebben. Hijzelf heeft er maar 5 jaar mee gezeild, in 1965 stierf hij. in 1972 werd Dorothé door de werf verkocht en zeilde verder onder de naam Mira 2 in Kiel.
Ze won vele prijzen, waaronder vele malen de races "rund um Helgoland en rund um Schagen", de eerste heeft ze zelfs vijfmaal achtereen gewonnen. Ook vestigde ze vele snelheidsrecords op de Oostzee . Alles is natuurlijk goed gedocumenteerd. Haar tweede eigenaar heeft tot z'n 95e met twee bootsmannen met de Mira 2 gevaren. Toen ook hij stierf werd de boot in 2004 verkocht aan Peter Christiaans.

-----------------

Stacks Image 37
Stacks Image 38
Hij haalde de Mira 2 naar Zutphen en zette haar in een loods achter het aannemersbedrijf. Ze werd volledig gerehabiliteerd en omgedoopt tot Swaen. De romp werd gesplined en geschilderd, het teakdek werd uitgestukt. Er kwam een nieuwe kuip (de oude was een racekuip), de kajuit werd in oude glorie hersteld (volgens Olins' ontwerp) en het interieur werd volledig vernieuwd.
In 2006 ging Swaen weer te water, na 5.500 manuren noeste arbeid. Tegenwoordig ligt ze in Schokkerhaven aan het Ketelmeer en worden er vele weekenden en vakanties gevaren. Nu niet meer als zeeracer, maar als familieschip. Er worden nog steeds wedstrijden gevaren op het Ketelmeer, IJsselmeer en de Noordzee.....en gewonnen!

-----------------

DE NIEUWE SWAEN