MANOUCHE

Stacks Image 40
Manouche is in juli 1977 als Cristina aan de eerste (Italiaanse) eigenaar afgeleverd en bleef in de Middellandse zee tot zij in 1995 door een Engelsman werd gekocht. Deze gaf haar de huidige naam en bracht haar naar Noord Wales.
Wij waren al enige tijd op zoek naar een S&S Swan en vonden Manouche via de S&S Swan website (www.classicswan.org) . Toen wij de boot in juli 2007 voor de eerste keer zagen schrokken wij behoorlijk: het teakdek dat volgens de makelaar “origineel maar in redelijk goede staat” was en er op de gestuurde foto’s niet slecht uitzag bleek totaal versleten en hard aan vervanging toe. Verder bleek Manouche structureel in een prima staat wat later ook door een expert bevestigd werd. Omdat de eigenaar anders over de staat van het dek dacht duurden de onderhandelingen over de prijs geruime tijd. Hier kwam nog bij dat papieren om aan de Nederlandse douane aan te tonen dat ooit in de EU BTW betaald was uit Italië moesten komen. Uiteindelijk sloten wij de koop begin oktober wat helaas te laat was om Manouche zelf helemaal naar Nederland te varen. Daarom hebben wij haar door een ‘delivery crew’ naar Boulogne laten brengen om zelf het laatste stuk naar Nederland te doen. Begin november 2007 stond Manouche op de wal in Elburg.
Stacks Image 41
Begin 2008 is een nieuw 12mm teakdek gelegd. Omdat tijdens de tocht vanuit Wales gebleken was dat de log en een deel van de windset defect waren en de dieptemeter op het IJsselmeer “ergens tussen 0 en 5 meter” aangaf hebben wij ook de (originele) B&G instrumenten vervangen. Voor een betere handelbaarheid met een kleine bemanning zijn de lieren vervangen door ‘selftailers’.

Stacks Image 42
Uiteindelijk bleek het ook nodig om het onderwaterschip geheel kaal te halen, maar nu weten wij in elk geval dat de in 1995 uitgevoerde osmosebehandeling vakwerk geweest is, de romp is droog, strak en hard!
Stacks Image 43
Met de vervanging van het staand en lopend want is het al met al toch een vrij ingrijpende ‘refit’ geworden maar na het eerste vaarseizoen weten wij dat Manouche dit dubbel en dwars waard is.
Stacks Image 44
Aan de zeileigenschappen is niets veranderd, die zijn nog steeds geweldig!
Stacks Image 45
RapidWeaver Icon